Länsimainen on suosittu adjektiivi. Tarkoittaako se kenties hyvää ja kaunista, demokraattista, tasa-arvoista, vapaata, kehittynyttä ja rationaalista? Sen vastakohta taitaa olla ei-länsimainen, joku sellainen joka on lähtökohtaisesti hieman huonompi, vanhanaikaisempi, takapajuisempi, suorastaan sivistymätön.

Opetammeko edelleen kouluissa ja oppilaitoksissa yksipuolista historiallista tarinaa "lännestä", johon "me" kuulumme ja joka on aina vapaa, demokraattinen ja itsekriittinen?

Uutisissa sekä asiantuntijoiden ja poliitikoiden puheissa viitataan usein "länteen", "länsimaihin" ja "länsimaiseen kulttuuriin". Mutta perustuuko puhe lännestä historiaan, ja onko länttä edes olemassa? Entä miksi haluamme niin kovasti kuulua länteen ja millaisia valta-asetelmia ja maailmankuvia länsi/ei-länsi -vastakkainasettelulla tuotetaan?

Opetusministeriön rahoittamassa Suomen Rauhanpuolustajat ry:n hankkeessa valmistetaan sähköinen materiaalipaketti Läntisen tuolla puolen, jonka avulla pyritään edistämään inklusiivisia näkökulmia ja yhdenvertaisuutta opetuksessa. Luokkahuoneemme alkavat täyttyä oppilaista, jotka käsite läntinen sulkee ulkopuolelle.

Läntisen tuolla puolen -opetusmateriaalin kohderyhmänä ovat kaikki Suomen yläkoulun ja toisen asteen opettajat ja oppilaat. Haluamme auttaa kasvattajia purkamaan normeja ja luomaan kouluista ja luokista aidosti inklusiivisia ympäristöjä, joissa jokainen on taustastaan huolimatta yhtä arvokas.

Läntisen tuolla puolen johdattaa oppilaat ja opettajan kriittiseen median ja maailman tarkasteluun. Materiaali koostuu viidestä osioista:

Johdanto
Eli mistä kaikesta on kysymys. Osio sisältää teemaan johdattelevia tekstejä ja filmejä

Uutiset lännessä ja ei-lännessä
Onko sama uutinen "sama uutinen" Suomessa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Lähi-idässä tai vaikkapa Kiinassa?

Kuvat kertovat ja kätkevät
Mitä kuvat kertovat maailmasta?
Kuka on hyvä ja kuka paha? Kenellä on valta?
Miten kuvaa muuttamalla voi muuttaa sen viestiä?

Länsi ja viihde
Mikä on hauskaa?
Kenelle saa nauraa ja kuka saa nauraa?
Onko lännellä viihteen monopoli?

Länsi-Sahara – kansa ilman valtioita
Missä se edes sijaitsee?
Keitä ovat länsisaharalaiset?
Miksi meidän pitäisi tietää heistä?

Tavoitteena yhteinen ihmisyys

Tämän mediakasvatushankkeen tarkoituksena on korostaa yhteistä ihmisyyttä ja purkaa myyttejä kiinteistä, toisistaan erillään kehittyneistä kulttuureista. Tavoitteena on myös johdatella kriittisen medialukutaitoon näinä totuuden jälkeisinä aikoina.

Me uskomme, että "me ja muut" -asetelma estää oppilaita starttaamasta samalta lähtöviivalta. Se vaikeuttaa maahanmuuttajien ja valtaväestön tasa-arvoisen suhteen rakentumista ja saattaa pahimmassa tapauksessa vaikuttaa negatiivisesti maahanmuuttajataustaisten tai muusta syystä rodullistettujen lasten kykyyn rakentaa eheää identiteettiä.

Pysy siis kuulolla! Läntisen tuolla puolen -sivusto valmistuu vuoden loppuun mennessä. Tarkempiin tiedusteluihin vastaavat Hanna (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) ja Karim (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.).

Hanna Niittymäki & Karim Maïche

Rauhankasvatusinstituutti
maailmankoulu.fi

Katso myös Politiikasta.fi-verkkolehden video, jossa Karim Maïche ja yliopistonlehtori Pia Mikander keskustelevat siitä, mikä länsi oikeastaan on, miten siihen voisi tarttua ja mistä se löytyy – vai löytyykö, kun sitä oikein lähdetään etsimään?

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.