Digijalanjälki

Suosittu
Mediataitokoulu  
 
0.0 (0)
8144   0   1   0   0  
Lähetä käyttäjäarvio
Digijalanjälki

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Big Data
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Verkko
  • Yksityisyys

Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta kun niitä ryhtyy yhdistelemään, alkaa meistä muodostua kokonainen kuva, niin sanottu digijalanjälki.

Puhutaan aktiivisesta ja passiivisesta digijalanjäljestä. Aktiivinen digijalanjälki tarkoittaa kaikkia niitä jälkiä, joita olemme itse aktiivisesti tuottaneet verkkoon: Facebook-kommentteja, Instagram-kuvia, tykkäyksiä, postauksia ja niin edelleen. Aktiivinen digijalanjälki on meidän itse astumamme, ja usein myös tiedämme, milloin ja minne olemme astuneet. Passiivinen digijalanjäljellä puolestaan viitataan tietoon, jota meistä kerätään ilman, että itse aktiivisesti tuotamme sitä. Passiivinen digijalanjälki voi olla esimerkiksi puhelimen paikkatietoja tai kanta-asiakaskorttien tallentamat tiedot ostoistamme.

Digijalanjälki on oleellinen osa meitä ja identiteettiämme. Siksi siitä on myös hyvä olla tietoinen. Digijalanjäljillä-videossa tietoturvakonsultti Janne Kauhanen purkaa osiin lukiolaisen Iiris Sydänmaalakan digijalanjäljen.

Katsokaa video ja pohtikaa oppilaiden omaa digijalanjälkeä esimerkiksi seuraavien tehtävien kautta:

Keskustelkaa pareittain tai pienissä ryhmissä omasta digijalanjäljestä.

  • Mitä tietoja itsestä uskoo löytyvän?
  • Kuinka tietoisesti pyrkii vaikuttamaan omaan digijalanjälkeensä?

Kootkaa pareittain toistenne digitaalinen jalanjälki. Kerätkää löydökset esimerkiksi A3-kokoiselle paperille ajatuskarttaan. Tietojen etsimiseen ei tarvita mitään erikoisia ohjelmistoja, vaan se voi tehdä ihan vain googlettamalla ja mielikuvitusta käyttäen.

  • Millaista tietoa ja mistä parista löytyi?
  • Millainen kuva parista muodostui digitaalisen jalanjäljen peruusteella? Tässä voi esimerkiksi piirtää kuvan tai kirjoittaa lyhyen esittelyteksti parista digitaalisen jalanjäljen perusteella.
  • Miltä oma digitaalinen jalanjälki vaikutti? Yllättikö joku? Miksi?

Keskustelkaa koko ryhmässä.

  • Mitä merkitystä omalla digijalanjäljellä on vai onko mitään?
  • Mitä hyvää ja huonoa omaan digijalanjälkeen liittyy?
  • Miten uskoo, että oma digijalanjälki muuttuu vuosien saatossa?

Tutustu Nuorten Ääni -toimitukseen

Käyttäjäarviot

Tätä tehtävää ei ole vielä arvioitu.
Arvioi tehtävä näiden kriteerien pohjalta
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Sanallinen arvio

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Uudet tehtävät

Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien työyhteisöjä mediakasvatuksessa, lasten mediakulttuurin soveltamisessa ja osallisuuden vahvistamisessa osana varhaiskasvatuksen arkea. Opas sisältää runsaasti käytännöllisiä...
Saamen kielet ja kulttuurit tutuksi mediakasvatuksen menetelmin
Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tuottama pedagoginen aineisto Saamen kielen ja kulttuurin tukemiseksi mediakasvatuksellisin menetelmin. Materiaalin ovat suunnitelleet, testanneet ja tuottaneet...
Kamerakynätyöskentelyä (Kuva: Ismo Kiesiläinen)
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää. Elokuvaprojektien sijaan tehdään pieniä kuvaustehtäviä, joilla...
Luotettavan tiedon metsästäjät
Mediakasvatusmateriaali tieteestä ja tiedosta Mistä kaikkialta sinä saat tietoa? Millä eri tavoin voit kertoa asioista muille ja jakaa tietoa? Oletko törmännyt valeuutisiin? Miten arvioit...

Arvioituja tehtäviä

Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hienosti tehty video! Ajatus lähti kyllä laukkaamaan sen suhteen, että älypuhlimen räpläys ei aina ole pahasta, vaikka usein sen käyttäminen tuomitaankin. Ei niin paha ettei jotain hyvääkin.:)"
Poliittisen valokuvan festivaali 2017 - Ruoka
 
3.0
ES
"Liikaa ruokaa heitetään roskiin. Pitäisi ottaa aina ruokaa sen verran mitä jaksaa syyä. Pitäisi ajatella muitakin ja itseään kuinka hyvät oltavat meillä on. Meillä on ruokaa ja kaikkea."
Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet
 
3.7
Ansku
"Tosi hyvä paketti. Mediaosuus oli jäänyt sanomalehti ja aikakauslehti -mediapainotteiseksi. Sen voisi päivittää someaikaan."
Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."