Erilaiset mediavälineet, -sisällöt ja -ilmiöt linkittyvät monin tavoin osaksi meidän jokapäiväistä arkea ja elämää. Tämä edellyttää monipuolisesti osaamista ja tietämystä, erilaisia mediataitoja. Mediataidot ovat kaikille kuuluvia nykyajan ja tulevaisuuden kansalaistaitoja.

Valtakunnallisesti vietettävällä Mediataitoviikolla kehitetään lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistetaan aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.

Seuraavan kerran Mediataitoviikkoa vietetään ensi helmikuussa (5.–11.2.2018). Viikko kokoaa yhteen paljon erilaista toimintaa esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa, kirjastoissa, nuorisotaloilla, museoissa, kerhoissa, harrastusryhmissä ja järjestöissä.

”Tärkeintä on herättää ajatuksia ja oppia lukemaan kriittisemmin valtavaa määrää visuaalista kuvastoa, johon törmäämme joka päivä. ” Noora Laaksonen Eettisen kaupan puolesta ry:stä kertoo, mitä hän ja koululaiset ovat oppineet vastamainostyöpajoissa.

Muistan, kuinka vaikuttunut olin, kun vuosia sitten näin itse ensimmäisen vastamainoksen. Se oli vastamainos ruokateollisuudesta Voima-lehdessä ja toimi yhtä hyvin kuin kekseliäs sarjakuvastrippi tai pilakuva. Huumorin keinoin yksi kuva ja muutama sana kiteyttivät ison ilmiön ongelmalliset puolet ja muistutti pohtimaan tuttua asiaa toisesta näkökulmasta.

Maistuisiko ruokalusikallinen kanelia tai lasillinen tabascoa? Vaarallisia temppuja, itsetuhoiseen käytökseen yllyttämistä ja inhottavia jekkuja. Netin kautta leviävät haasteet tavoittavat paljon yleisöä ja tuntuvat välillä herättävän sitä enemmän huomiota, mitä älyttömämpiä tai äärimmäisempiä ne ovat. Jutut leviävät lasten puheissa myös kouluun, nuorisotyöhön ja kerhoihin. Myös perinteinen media tarttuu aiheisiin hanakasti, saahan uhkaavista villityksistä vetäviä otsikoita. Fiksut ja mukavat haasteet päätyvät harvemmin lööppeihin.

Länsimainen on suosittu adjektiivi. Tarkoittaako se kenties hyvää ja kaunista, demokraattista, tasa-arvoista, vapaata, kehittynyttä ja rationaalista? Sen vastakohta taitaa olla ei-länsimainen, joku sellainen joka on lähtökohtaisesti hieman huonompi, vanhanaikaisempi, takapajuisempi, suorastaan sivistymätön.

Opetammeko edelleen kouluissa ja oppilaitoksissa yksipuolista historiallista tarinaa "lännestä", johon "me" kuulumme ja joka on aina vapaa, demokraattinen ja itsekriittinen?

Lukuvuoden alku tuo taas mobiililaitteet luokkahuoneisiin. Opettajat pohtivat, miten oppilaiden älypuhelimia ja koulun täppäreitä voisi käyttää opetuksessa niin, että ne häiritsemisen sijaan edistävät oppimista. Uusi ilmainen Kamerakynän pedagogiikka: opettajan käsikirja opastaa käyttämään videokuvaamista oppimisen välineenä tavalla, joka tukee oppilaiden tarkkaavaisuutta ja toiminnanohjausta. Työkaluiksi sopivat tavalliset älypuhelimet.

Uutta tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa ensi vuonna. Vaikka uudistuksen tarkoituksena on parantaa ihmisten oikeuksia, se herättää myös kysymyksiä. Tärkeä uudistus on monelta osaltaan vielä avoin. Nyt on oikea aika puhua siitä.

Suomen Safer Internet -toiminta järjesti viime viikolla Helsingin Kaisaniemessä keskustelutilaisuuden tietosuojauudistuksesta erityisesti lapsen oikeuksien näkökulmasta. Tilaisuus on nyt katseltavissa verkossa.

Kooste keskustelutilaisuudesta

Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus tuli voimaan viime vuonna ja sen soveltaminen alkaa 25.5.2018, eli vajaan vuoden kuluttua. Nyt on siis oikea aika alkaa valmistautua uudistuksen tuomiin muutoksiin. Asetuksen tarkoituksena on vahvistaa kansalaisten perusoikeuksia digitaalisessa maailmassa. Toisaalta, sen soveltaminen on herättänyt myös paljon kysymyksiä. Miten tietosuojan uudistus tulee vaikuttamaan lasten ja nuorten oikeuksiin? Kuinka käy nuorten osallisuudelle, tietosuojalle ja yksityisyydelle? Miten uudistus vaikuttaa mediakasvattajan toimintaan?

Digiosaaminen ei ole itsestäänselvää, vaikka usein siltä tuntuukin palvelujen siirtyessä kovaa vauhtia verkkoon. Joidenkin ryhmien kohdalla voidaan puhua mediakasvatuksesta vasta kun perustaidot tietotekniikassa on hankittu.

Työpaikan etsiminen, reitin löytäminen paikasta toiseen, ilmoittautuminen koulutukseen, pankkipalvelut, asiointi Kelassa tai poliisilla, erilaiset tiedustelut ja tiedon hakeminen, kaikki tapahtuu netissä. Jos digitaidot ovat heikot tai puuttuvat kokonaan, on osallistuminen kansalaisyhteiskuntaan vaikeaa. Tämä tuottaa eriarvoisuutta ja vaikuttaa syrjäytymiskehitykseen.

Käsityökoulu Robotti kehittää kirjastojen mediakasvatusta yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston ja Helsingin kaupunginkirjaston Kirjasto 10:n kanssa.

Digitalisoituva maailma tuo eteen uudenlaisia haasteita. Digitaalisuus poikkeaa ohjelmoidun luonteensa vuoksi olennaisesti muista teknologioista ja vaarana onkin kahtiajako tämän osaajien ja osaamattomien välille. Digiosaajat ymmärtävät digitaalisia rakenteita, niiden toimintatapoja ja osaavat luovia digitaalisissa ympäristöissä. Osaamattomattomille digitaalisuus voi olla joko vaikeaa, luontaantyöntävää; ihmeellistä ja taianomaista; tai vain näkymätöntä. Osaamattomat eivät näe digitaalisten rakenteiden alle.

Lomakauden lähestyessä some alkaa täyttyä matkakuumetta nostattavista kuvista. Joku on ehkä kaukomatkalla, toinen kaupunkilomalla ja kolmas rentoutuu kesämökillä. 

Tai niin me luulemme, sillä siltä kuvissa näyttää. Mutta mitä kuva todellisuudessa kertoo?

Työskentelin näyttelyoppaana Wäinö Aaltosen museossa 2000-luvun alussa, joka oli turkulaisen museokasvatuksen kannalta jännittävää aikaa. Kaupungissa käynnistettiin tuolloin Kulttuuripolku-hanke, joka levisi sittemmin erinimisenä muihinkin Suomen kaupunkeihin.

Kulttuuripolku oli turkulaisille peruskoululaisille räätälöity toimintamalli, joka antoi mahdollisuuden tutustua oppaan johdolla maksutta paitsi Wäinö Aaltosen museoon, myös muihin kaupungissa toimiviin kulttuurilaitoksiin. Kulttuuripolku-hanke jatkaa edelleen toimintaansa, nykyisin Elämyspolku-nimellä, ja se on kirjattu osaksi paikallista opetussuunnitelmaa.

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.